Далекосхідний культурний регіон
Китай.
Сягнути глибин китайських звичаїв допомагає ознайомлення з поглядами давніх китайських філософів, ідеї яких справили значний вплив на історію китайського суспільства, на психологію, мислення та мистецтво всього Далекосхідного регіону.
Естетичними та художніми підвалинами китайського мистецтва, що має тисячолітню історію, є філософські традиції буддизму, конфуціанства та даосизму.
Конфуціанство є системою цінностей, що регулюють стосунки між людьми: стався до інших так само добре, як хотів би , щоб ставилися до тебе, і побачиш, що це найкоротший шлях до доброзичливості. Думати про життя і пізнавати життя - ось девіз Конфуція (221-479 рр. до н.е.).


Лаоцзи (ІV-ІІІ ст. до н.е.) ввів поняття ДАО (шлях) і головну мету людини вбачав у збереженні нею в "чистому" і недоторканому вигляді отриманого від природи. Життя людини - це мандри, а сама людина - мандрівник, випадковий гість у цьому світі. Адже ДАО - джерело і межа істинного буття.Еталоном життя китайців стала сама природа. Уособлення релігійних уявлень і філософських роздумів, вона сприймалася як величезний Космос, маленькою частинкою якого була людина. Природа - міра всіх речей.Китайські зодчі сприймали будинок як невід'ємну частину неозорного природного ансамблю.Архітектура Далекосхідного регіону – це величні і водночас незвичайні будівлі з красиво вигнутими багатоярусними дахами – справляє поетичне враження. Такий дизайн невипадковий, адже це, за повір’ями, допомагає відігнати злих духів: у Стародавньому Китаї вважали, що духи можуть пересуватися тільки прямо або звертати вбік під прямим кутом,тому вигнуті форми не дають їм можливості дістатися до людей.
Усвідомлення людиною єдності духу і тіла, неба і землі, властиве буддизму, знайшло відображення в культових спорудах – пагодах. Здебільшого характерною особливістю цих будівель є висота та багатоярусність, що також несе певні символічні змісти. Кожний ярус має свій дах із загнутими навісами, що виступають. Основа пагод має різну форму – круглу, квадратну, шести- та восьмикутну.
Велику Китайську стіну називають Стіною Сліз. Велика Китайська стіна –одна з
найбільших і наймайстерніших
будівельно-технічних споруд усіх
часів. ЇЇ будували приблизно десять
років, починаючи з 220 р. до н.е. при імператорові Цінь Ши Хуан-ді. Цей
деспотичний імператор у ві сні побачив землю з висоти місяця. Китайська імперія здалася йому
маленькою беззахисною цяткою. Тоді йнародилася в імператора думка спорудити
мур, що захистив би цю імперію від
набігів жорстоких варварів.
Одна з перлин східної архітектури - Храм Неба в Пекіні.
Структура храму, весь план ансамблю символічні й ретельно продумані. За задумом зодчих, розташування храму та його вигляд мали втілювати гармонію священних сил землі і неба. Круглий у плані храм (коло - символ сонця, неба) розташований на квадратній ділянці (квадрат символізує землю). Таке поєднання квадрата й кола означає союз неба і землі. Храм має три яруси, що втілюють три основні сили Всесвіту - небо, землю, людину. Храм прикрашено багатим декором. Візерунки у вигляді феніксів (володарів вогню) і драконів (володарі води) мали врівноважувати сили інь і ян. Дракон вважався символом удачі, а фенікс, що відроджується з попелу, уособлював нескінченність. У будові Храму Неба втілено уявлення китайців про світобудову та її закони.
Архітектура Японії
Японській архітектурі, що
ввібрала традиції китайського мистецтва, притаманне
прагнення до простоти. Будівлі світлі й відкриті, переважно складаються
з прямокутних елементів. Велику частину споруд Японії будували з дерева,
оскільки це гнучкий матеріал і, порівняно з каменем,
більш стійкий під час
землетрусів. Серед пам’яток дерев’яного зодчества, що
дійшли до нас, вирізняються синтоїстські храми з масивними дахами, що
виступають далеко за межі стін і надійно захищають їх від негоди.
Японський сад
символізує досконалий світ
природи, всесвіту. Характерні елементи:
штучні пагорби, струмки і водоспади, доріжки і ділянки з піску чи гравію,
прикрашені камінням незвичайних обрисів. Дерева, кущі, бамбук, трави, квіти,
мох покликані передавати зміни пір року. На території саду можуть також
розміщуватися кам’яні ліхтарі, альтанки.З-поміж видів японських садів виділяють: сад дерев, сад води, сад чайної церемонії, сад цубо, сад каменів.
В основу моделі саду покладено союз трьох головних стихій – води, каміння і рослин. Вода (або пісок, який її замінює) асоціюється з водоймами (озерами й гірськими річками). Камені символізують гори, скелі, острови. Невеликі рослини, з яких створюють композиції, за контурами нагадують лісові пейзажі.
Корейська Архітектура
Традиційна архітектура Кореї відрізнялась від
китайської і японської, яким вона поступається у довершеності виконання й
оздоблення. Палацовий комплекс «Сяючого Щастя» був зведений
відповідно до розташування зірок.
Монастир Пульгукса, ворота Сеульської фортеці Намдемун (15 ст.), оголошені
«національним скарбом номер один».
Скульптура
У Кореї розповсюджені скульптури ХЕТЕ – міфологічної
тварини, яка може їсти вогонь.
Китайська скульптура представлена монументальними рельєфами і статуями. Прикладом може служити «Теракотова армія». Величезна
кількість статуй Будди в печерних храмах Луньмень підкреслюють велич Вайрочани
(Будди).
Нецке - японська мініатюрна скульптура, яка використовувалась як брелок на традиційному японському одязі (кімоно).
Немає коментарів:
Дописати коментар